Nocturne – Kammarmusik

Nocturne – kammarmusik


Lördag 28 september kl 16.00 Centrumkyrkan, Avesta

Denna konsert, där musiker ur Dalasinfoniettan spelar kammarmusik, bjuder på ett uruppförande. Andrea Tarrodi (f. 1981) har länge ansetts som en av de mest intressanta av de yngre svenska kompositörerna. Hennes Nocturne in Blue and Green för klarinett och piano är dels inspirerat av svenska augustinätter, samt en målning med samma namn av James McNiell Whistler. Verket är en sambeställning mellan Musik i Dalarna och Dalasinfoniettans egen klarinettist Jonas Viklund.

Amerikanska Andrea Clearfield (f. 1960) har hittills över 150 kompositioner på sin verklista. Hennes stil har beskrivits som på en gång lyrisk och rytmiskt tvingande. I sina tre sånger för oboe och kontrabas har hon utgått från dikter av Pablo Neruda, den chilenske poeten och Nobelpristagaren som mördades när militärjuntan 1973 tog makten i Chile. Verket, som namnet till trots är helt instrumentalt, har även framförts i andra sättningar, så om kontrabasen får sällskap av oboen, violinen eller flöjten är en öppen fråga.

Den engelske kompositören Joseph Holbrooke (1878–1958) sägs ha varit lika egensinnig som frispråkig, och hade därför ett minst sagt komplicerat förhållande till kritikerna och publiken. Han experimenterade med tonsatt poesi där texterna projicerades på en skärm, och på 20-talet blev han nyfiken på jazzens tonspråk. Fairyland bär samma namn som inspirationskällan – en dikt av den amerikanske poeten och novellisten Edgar Allan Poe. Musiken speglar, inte helt oväntat, ett förtrollande fantasiland; inte helt olikt Mendelssohns välkända midsommarnattsdröm.

Guillaume Connesson (f. 1970) från Boulogne-Billancourt i Frankrike har i sitt tonsättande inspirerats av en lång rad föregångare, alltifrån François Couperin till John Williams och James Brown. Här får vi höra hans lekfulla och svängiga Sextuor för oboe, klarinett, violin, viola, kontrabas och piano.

Beethoven i all ära, men frågan är om inte Claude Debussy (1862–1918) med sin Claire de lune, ur Suite bergamasque från 1905, skrivit den ultimata månskensmusiken att svärma till. Det lyriska pianostycket har här arrangerats av David Lundblad.

Pianisten Martin Sturfält är musikalisk gäst och kommer att bjuda på Franz Liszts (1811–1866) Der Nächtliche Zug i en ovanlig version för solopiano.

Linnea Hällqvist violin
Anders Norén viola
Jan-Anders Ernlund kontrabas
Hanna Svensson oboe
Jonas Viklund klarinett
Martin Sturfält piano

Andrea Tarrodi: Nocturne in Blue and Green (uruppförande)
Andrea Clearfield: Three Songs
Joseph Holbrooke: Nocturne ”Fairyland”, op. 57 nr. 1
Guillaume Connesson: Sextuor
Claude Debussy: Clair de Lune
Franz Liszt: ur Zwei Episoden aus Lenaus Faust – Der Nächtliche Zug

Entré: 180 kr vuxna, 60 kr barn/unga, 120 kr för medlemmar i kammarmusikföreningen. Biljetter säljs en timme före konsertstart.

Centrumkyrkan – Tillgänglighet

För tillgänglighetsinformation, kontakta Centrumkyrkan på tel. 0226-525 59

Laddar Karta...

Datum/Tid
Datum: 28/09/2019
Tid:18:00 –20:00

Plats
Centrumkyrkan

Typ av evenemang