Ess I Horn

Ess i horn


Fredag 27 mars kl 19.00 Mora kyrka

Annamia Larsson (f. 1980) är till vardags förstehornist i Gävle Symfoniorkester, men hon har också förekommit i andra sammanhang, som Stockholm Chamber Brass och KammarensembleN. Richard Strauss är en av favoritkompositörerna, och den här konserten började Annamia arbeta med redan när hon gick på musikgymnasiet. Det tog några år innan hon lyckades ta sig fram från första taktslaget till sluttonen, men sedan har hon spelat verket i flera sammanhang, med framgång i inträdesprov till Musikhögskolan och när hon sökte tjänst i Hovkapellet, där hon var alternerande stämledare från 2002 till 2008 då det blev flytt till Gävle Symfoniorkester. Hennes video där hon spelar Siegfriedsignalen (ur Wagner-operan Siegfried) har nått över otroliga 1,7 miljoner visningar på YouTube!

Rebecca Miller (f. 1975) kommer från Palo Alto i Kalifornien och utbildade sig på piano och i dirigering vid ansedda akademier i USA och England. 1999 grundade hon The New Professionals Orchestra i London, en orkester med huvudsakligen unga musiker av mycket hög klass. Miller har dirigerat framstående orkestrar i både Amerika och Europa, och gjort prisbelönade skivinspelningar. Miller är från och med hösten 2019 chefdirigent för Uppsala Kammarorkester.

När Richard Strauss (1864–1949) som 18-åring skrev sin Hornkonsert nr 1 Ess-dur op 11, var valthornets möjligheter långt ifrån okända för honom. Fadern, Franz Strauss, var en av sin tids främsta hornister, så den unge Richard måste ha vuxit upp med hornets klang. Fadern föredrog det äldre ventillösa naturhornet i Ess (Waldhorn) framför det modernare ventilhornet i F. Om det var för att retas med fadern som Richard Strauss kallade verket ”Waldhornkonzert” är inte bekräftat; konserten lär vara spelbar på naturhornet i Ess, om än med stor möda. Richards syster Johanna Strauss skrev i ett brev till den engelske hornisten Dennis Brain om hur fadern kämpade med solostämman, i synnerhet höga B.

Kvinnliga kompositörer stod inte särskilt högt i kurs på 1800-talet. Många har fått sin uppskattning först långt efter sin död. Ett undantag är Louise Farrenc (1804–1875), som redan under sin livstid blev respekterad både som pianist, kompositör och pedagog. År 1842 utsågs hon till professor i piano vid Pariskonservatoriet, en post hon upprätthöll i 30 år. De första tio åren hade Farrenc dock sämre betalt än sina manliga kollegor, ett missförhållande som rättades till sedan hennes nonett i Ess-dur för stråkkvartett och blåskvintett uruppförts.

Wolfgang Amadeus Mozarts (1756-1791) 31:a symfoni är kanske mer känd som ”Parissymfonin”. Den hade den största besättning som det 22-årige geniet fram tills dess skrivit för,  och är också den första symfonin i vilken han inkluderade klarinetter.

REPERTOAR

Wolfgang Amadeus Mozart: Symfoni nr. 31 i D-dur, K. 297/300a
Richard Strauss: Hornkonsert nr. 1 i Ess-dur, op. 11
Louise Farrenc: Symfoni nr. 2 i D-dur

Konsertlängd ca 2 timmar inklusive paus.

MEDVERKANDE

Annamia Larsson horn
Rebecca Miller dirigent
Dalasinfoniettan

ENTRÉ

200 kr, 180 kr pensionär/studerande.

Arrangör: Mora kommun

 

Mora kyrka – Tillgänglighet

 

För tillgänglighetsinformation, ring 0250-552900

Laddar Karta...

Datum/Tid
Datum: 27/03/2020
Tid:19:00 –21:00

Plats
Mora kyrka

Typ av evenemang